تعاونگر خوزستانی

برگزیده جشنواره رسانه و رفاه اجتماعی شد


یادداشت تعاونگر و روزنامه نگار خوزستانی با رویکر نقد عوامل موثر در ایجاد فقر و رفع آسیب های اجتماعی، در نخستین جشنواره کشوری رسانه و رفاه اجتماعی به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.

در آیین اختتامیه این جشنواره که همزمان با روز جهانی مبارزه با فقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز جمعی از مسوولان و استادان علوم ارتباطات برگزار شد هیات داوران جشنواره، یاداشت حبیب‌الله بهرامی بیرگانی مشاور مدیرکل در روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان و دبیر شورای نویسندگان روزنامه توسعه جنوب را با عنوان "روستاییان کُتُک، کُتَک می خورند" یکی از 5 اثر برگزیده این بخش معرفی کرد.

بهرامی در این یادداشت ضمن اشاره به فقر و محرومیت روستاییان روستای "کُتُک" در بخش "چلو" شهرستان اندیکا از استاندار خوزستان خواسته بود همراه با مسوولان استان به این منطقه سفر کند و از نزدیک با بررسی مشکل های روستاییان، در رفع کمبودها و نیازهای آنان کوشش کنند.

در این بخش هیات داوران آثار یاداشت نویس روزنامه ایرنا و گسترش صنعت را از دیگر آثار برتر معرفی کرد. در این جشنواره که با رویکرد فقر زدایی و شناسایی عوامل ایجاد فقر برگزار شد آثار در قالب های یادداشت، مقاله، گزارش و مصاحبه پذیرفته و داوری شد.

این جشنواره با هدف ایجاد تعامل موثر میان دانشگاهیان، دانش پژوهان، اصحاب رسانه و کارشناسان حوزه آسیب های اجتماعی، شیوه نوینی برای داوری و بررسی آثار اتخاذ کرد.

آثار ارسال شده به دبیرخانه پس از بررسی های اولیه و راه یابی به بخش داوری- که با حضور استادان با سابقه رشته روزنامه نگاری و علوم اجتماعی دانشگاه ها برگزار شد- در نشستی با حضور دانشجویان رشته جامعه شناسی، کارشناسان حوزه های مربوط و در حضور صاحب اثر هم مورد بحث بررسی و داوری قرار گرفت.

پنج شرکت کننده برتر بخش یادداشت دو روز قبل از برگزاری آیین اختتامیه جشنواره با حضور در کارگاه تخصصی جشنواره در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ارایه اثر خود پرداختند و سپس به پرسش های دانشجویان و کارشناسان حاضر علوم اجتماعی پاسخ دادند.

دانشجویان و کارشناسان یاد شده پس از این کارگاه یک اثر از پنج یادداشت راه یافته به مرحله تخصصی را از دیدگاه خود به عنوان اثر برتر معرفی کردند.

40 اثر به مرحله اولیه این جشنواره راه یافت که پس از بررسی و داوری پایانی، 29 اثر در مرحله نهایی برگزیده شد. به برگزیدگان نهایی داوری جشنواره، لوح تقدیر، تندیس جشنواره و گواهی شرکت در جشنواره اهدا شد.

نقد سیاست های غلط اجرایی در حوزه فقرزدایی، تاثیر بیکاری در افزایش فقر و بزهکاری، نقش فقر در افزایش اعتیاد و تاثیر آن بر خانواده، تاثیر فقر در افزایش آمار طلاق، تاثیر فقر در افزایش حاشیه نشینی، تغییرات اقلیمی و مهاجرت از روستاها به شهرها، تاثیر فقر در زندگی زنان بی سرپرست و بدسرپرست، تاثیر فقر در افزایش آمار کودکان کار، تاثیر فقر در افزایش آمار معلولان هشت محور این جشنواره بوده است.

با حضور دکتر غلامرضا شریعتی؛

سایت کانون کارآفرینان خوزستان رونمایی شد


در آیین بهره‌برداری از نخستین مرکز شتابدهی نوآوری کسب و کار استان، از سایت کانون کارآفرینان خوزستان رونمایی شد

در آیین بهره‌برداری از نخستین مرکز شتابدهی نوآوری کسب و کار استان- که استاندار خوزستان و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حضورداشتند- از سایت کانون کارآفرینان خوزستان رونمایی شد.

غلامرضا شریعتی با حضور در شهرک صنعتی شماره 4 اهواز، از سایت کانون کارآفرینان خوزستان رونمایی کرد.

این سایت به نشانی اینترنتی www.kanoon-khu.ir و با اولویت کسب‌وکارهای آنلاین (برخط) طراحی شده است تا نیاز کارآفرینان در زمینه کسب‌ و کارهای آنلاین برطرف شود.

یکی از اهداف اجرای این سایت، رفع نیاز کارآفرینان در زمینه‌های اطلاع‌رسانی، آشنایی با قوانین و عضویت در کارگروه‌ها است تا کارآفرینان بتوانند با سهولت در این زمینه‌ها نیاز خود را مرتفع کنند.

آشنایی با نهادهای حمایت، فراخوان جذب سرمایه و ایده‌پردازی و همچنین ایجاد ارتباط میان سرمایه‌گذاران و ایده‌پردازان از دیگر اهداف راه‌اندازی سایت کانون کارآفرینان خوزستان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

کارگاه‌های نا ایمن تعطیل می‌شوند

 

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های نا ایمن در استان، گفت: کارگاه‌های نا ایمن در خوزستان باید تعطیل شوند تا از خطرهایی که در این کارگاه‌ها، کارگران را تهدید می‌کند، جلوگیری شود.

سیدنور محمدپور اظهار کرد: برای ارتقای ایمنی واحدهای کارگاهی، از این واحدها بازرسی انجام می‌گیرد و واحدهای کارگاهی نا ایمن تعطیل می‌شوند.

وی افزود: با توجه به این بازرسی‌ها و برای برخورد با کارگاه‌های نا ایمن، تعدادی از این کارگاه‌های نا ایمن در استان- که برای کارگران شان خطر آفرین بودند- به استناد ماده 105 قانون کار تعطیل شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به تعطیلی کارگاه‌های نا ایمن در استان، تصریح کرد: کارگاه‌های نا ایمن در خوزستان باید تعطیل شوند تا از خطرهایی که در این کارگاه‌ها، کارگران را تهدید می‌کند، جلوگیری شود.

محمدپور عنوان کرد: در این بازرسی‌ها- که توسط بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان انجام می‌گیرد- یکی از بزرگ ترین پروژه‌های ساختمانی استان در کلان شهر اهواز به استناد ماده 105 قانون کار تعطیل شد.

وی خاطرنشان کرد: کارگاه‌های تعطیل شده‌ای که مشکل های موجود در بحث ایمنی کارگاه را رفع کنند، مجددا با ایجاد محیط امن‌تر برای کارگران، می‌توانند کار خود را از سر بگیرند و بدون هیچ مشکلی به فعالیت بپردازند.

سعید حمید معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

لزوم تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز کسب‌ و کارهای نوپا

در خوزستان


معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: تعاونی‌های تامین نیاز ویژه کسب‌ وکارهای نوپا دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و باید در خوزستان تشکیل شوند.

"سعید حمید" اظهار کرد: ایده‌پردازان و نوآوران جامعه با فکر پویا و ایده‌های خلاقانه خود راه‌های ایجاد اشتغال و کسب درآمد را برای خود هموار می‌کنند.

وی با اشاره به وجه مشترک کسب‌وکارهای نوپا در ارتباط آنلاین با مشتریان افزود: با توجه به رویکرد اجتماعی تعاون و اشتراک‌های کسب‌وکارهای نوپا، تشکیل تعاونی تامین نیاز راهکاری مناسب برای ارتباط و بهره‌گیری از مزیت‌های هم‌افزایی در استان است.

"حمید" تصریح کرد: تعاونی‌های تامین نیاز ویژه کسب‌وکارهای نوپا دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و باید در خوزستان تشکیل شوند.

وی با بیان این‌که تعاونی‌های تامین نیاز کسب‌وکارهای نوپا در رفع موانع پیش‌روی تشکیل استارتاپ‌ها موثر هستند، تصریح کرد: با تشکیل این تعاونی‌ها می‌توان از نقش حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارایه خدمات آموزشی و تامین منابع مالی از طریق برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها با حضور سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی استفاده کرد.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان خبر داد:

اجرای طرح روستا تعاون در خوزستان آغاز شد


معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از آغاز اجرای طرح روستا تعاون با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان در استان خبرداد.

سعید حمید اظهار کرد: اجرای طرح روستا تعاون یکی از اولویت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بحث جلوگیری از مهاجرت روستاییان است و نقشی موثری در این زمینه دارد.

وی افزود: با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان طرح روستا تعاون در خوزستان اجرایی می‌شود.

حمید تصریح کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اجرای برنامه ششم توسعه مبنی بر اولویت مناطق روستایی و ایجاد فرصت اشتغال در روستاها، یک هزار و 947 روستای کشور را در قالب طرح روستا تعاون هدفگذاری کرده است.

وی ادامه داد: سهم خوزستان از یک هزار و 947 روستا، در فاز نخست 44 روستا و در فاز دوم 41 روستا است که مجموعا این تعداد به 85 روستا می‌رسد.

حمید عنوان کرد: اجرای ‌طرح روستا تعاون نقش مهمی در توسعه و توانمندسازی تولید و اشتغال روستایی دارد و می‌تواند به روستاییان در زمینه‌های مختلف کمک کند.

معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: این طرح در روستاهایی قابلیت اجرایی دارد که بیش از 50 خانوار در آن‌ها ساکن است. همچنین باید نرخ اشتغال در آن روستاها معکوس و طرح هادی در آنجا اجرا شده باشد.

وی ادامه داد: از دیگر شرایط موردنیاز برای اجرای این طرح در روستاها، مهاجرفرستی پایین، ضریب مشارکت پذیری بالا و برخورداری از پتانسیل‌های اقتصادی تاثیرگذار در بخش تولید و اشتغال است.

حمید خاطرنشان کرد: در اجرای طرح روستا تعاون باید از ظرفیت تعاونی‌های دهیاری‌ برای مشارکت با تعاونی‌های جدید روستایی با توجه به مزیت‌های مختلف روستاها در تولید و اشتغال استفاده کرد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

تعاون، راه کار مناسب حل مشکل اشتغال دانشجویان است


مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت:‌ترویج فرهنگ تعاون در میان دانشجویان راهی مناسب برای حل مشکل اشتغال این قشر از جامعه است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، سید نور محمد پور در نشستی که به منظور بررسی راه کارهای ایجاد اشتغال در میان اقشار تحصیل کرده و دانشگاهی با حضور کارشناسان حوزه تعاون برگزار شد، ضمن تقدیر از عملکرد حوزه تعاون در برقراری ارتباط با دانشگاه ها و سایر نهادها، بر لزوم ادامه چنین حرکت ها و فعال سازی مفاد تفاهم نامه های منعقده تاکید کرد.

وی گفت:‌ هدف از اجرای این تفاهم نامه استفاده بهینه از پتانسیل ها و توانایی ها و امکانات آموزشی و پژوهشی هر دو مجموعه برای برقراری ارتباط پایا و سوق دادن پژوهش های دانشگاهیان به سمت تحقیقات کاربردی است.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان از اهداف دیگر این تفاهم نامه را ترویج فرهنگ تعاون در میان جامعه دانشگاهیان دانست وگفت:‌ هدایت و ساماندهی دانشجویان با تاکید بر کارآفرینی در قالب شرکت های تعاونی به ویژه شرکت های تعاونی دانش بنیان از دیگر نکاتی است که در این تفاهم نامه به آن توجه شده است.

محمدپور افزود: ‌از جمله موضوع هایی که در این تفاهم نامه به دنبال آن هستیم، شناسایی دانشجویان و دانش آموختگان صاحب ایده و طرح توسط گروه های کاری مستقر در دانشگاه ها است.

وی تسهیل در اجرای صحیح طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاه را در تعاونی های فعال و همچنین برگزاری نشست های مشترک علمی بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه را از دیگر برنامه های این تفاهم نامه عنوان کرد.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خوزستان در پایان اظهار امیدواریم کرد: با انعقاد این تفاهم نامه امکان بهره مندی طرفین تفاهم نامه از توانمندی ها، ظرفیت های نرم افزاری و سخت افزاری و نیروی انسانی متخصص هر دو سازمان فراهم شود.

رییس بازرسی کار خوزستان در بازدید از مناطق نفتی هویزه تاکید کرد:

اجرای آیین نامه های حفاظتی، بهداشتی

و نظام نامه ایمنی نفت


رییس بازرسی کار خوزستان در بازدید از مناطق نفتی هویزه تاکید کرد: اجرای آیین نامه های حفاظتی، بهداشتی و نظام نامه ایمنی نفت

رییس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان از بازرسی هدفمند از شرکت های فعال در مناطق نفتی شهرستان هویزه از جمله طرح های عظیم نفتی آزادگان و یادآوران خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان، احمد سلامات گفت: در ادامه بازرسی هدفمند از کارگاه های سطح استان، این بار با کارگروه بازرسی و بازرسان کار شهرستان های مجاور از صنایع نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی در مناطق آزادگان و یادآوران بازدید شد.

وی افزود: اهمیت موضوع بازرسی کار و اجرای آیین نامه های حفاظتی و بهداشتی و نیز نظام نامه ایمنی نفت مورد تاکید قرار گرفت و ضمن بررسی امکانات و توانایی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان ها و بازرسان کار ادارات شهرستان هایی که صنایع عظیم نفتی و شرکت های بزرگ داخلی و خارجی در آنجا فعالیت دارند؛ اهمیت ارتقای سطح توانمندی ها و امکاناتی که می بایست در اختیار بازرسان کار قرار گیرد تا توانایی لازم برای انجام بازرسی های موثر در این گونه صنایع را داشته باشند؛ یادآوری شد و خواستار پیگیری جدی در این زمینه شدیم.

رییس بازرسی کار خوزستان توضیح داد: همچنین ضمن بازدید از منطقه و شرکت های فعال، در نشستی با مسوولان واحدهای عظیم نفتی آزادگان و یادآوران درباره اهمیت رعایت ضوابط ایمنی بحث و گفت و گو و مقرر شد: اداره شهرستان هویزه ضمن تشکیل جلسه با حضور کلیه مسوولان شرکت های نفتی فعال در آن مناطق، کارگاه های آموزشی و نشست های توجیهی برای آشنایی هر چه بیش تر مسوولان و کارشناسان با امر ایمنی و همکاری با بازرسان کار برگزار شود.

معاون اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان:

برنامه توسعه اشتغال پایدار خوزستان

به زودی نهایی می شود


معاون اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان گفت: برنامه توسعه اشتغال پایدار منطقه‌ای دستگاه‌های اجرایی خوزستان در حال نهایی است و می‌تواند پایه بسیار خوبی برای سال 97 باشد.

رضا میرانی با بیان این‌که امسال حدود 40 تا 50 درصد از تعهدات اشتغال استان محقق شده است، اظهار کرد: در گذشته تعهد دستگاه‌های اجرایی در بحث اشتغال، از آن‌ها دریافت می‌شد و آن دستگاه بر اساس تعهدات خود، میزان اشتغال تحقق یافته خود را وارد سامانه رصد می‌کرد و پس از آن مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

وی افزود: در برخی از زمان‌ها، میزان تحقق نسبت به تعهد اشتغال دستگاه مربوط انحرافات بسیار زیادی داشت به شکلی حتی میزان تحقق تعهد، بیش تر از خود تعهد بود.

میرانی تصریح کرد: با بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد که بسیاری از موارد به صورت کارشناسی انجام نمی‌شود. در این زمینه با توافق انجام گرفته با استانداری خوزستان در سال 95، قرار شد تا پیش از ابلاغ برنامه‌های وزارت تعاون و کار، سند توسعه پایدار برای استان به صورت برنامه‌ریزی منطقه‌ای تهیه و برنامه‌های اشتغال دستگاه‌های اجرایی از آن‌ها دریافت شود.

وی عنوان کرد: برنامه توسعه اشتغال پایدار منطقه‌ای دستگاه‌های اجرایی خوزستان در حال تهیه و نهایی شدن است و می‌تواند پایه بسیار خوبی برای سال 97 باشد؛ این برنامه می‌تواند به عنوان یک نقشه راه بسیار خوب برای دستگاه‌های اجرایی استان باشد.

میرانی ادامه داد: در این سند بر اساس برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی در بحث اشتغال- که بر اساس واقعیت است- تصمیم‌گیری می‌شود. به علت آن که تعداد دستگاه‌ها در استان بسیار زیاد بود، برنامه‌ریزی شد تا برخی از دستگاه‌ها به عنوان محور فعالیت کنند.

معاون اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان اظهار کرد: بیش تر دستگاه‌ها در جلسات کارشناسی برگزارشده و کارگروه اشتغال استان برنامه‌های خود را در زمینه اشتغال ارایه داده‌اند و تعداد کمی از دستگاه‌ها باقی مانده‌اند تا برنامه‌های خود را در این کارگروه ارایه کنند.

وی با بیان این‌که با تهیه این سند، یک پایه قوی برای برنامه‌ریزی و ارزیابی اشتغال استان در سال 97 مهیا می‌شود، خاطرنشان کرد: همزمان با این کار تعهد دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است و حدود 50 درصد از تعهد کشوری در نظر گرفته شده در بحث اشتغال در استان دریافت شده است و تا 20 روز آینده این تعهد به 100درصد خواهد رسید.

در مسابقات خوش نویسی دانشگاه های علمی کاربردی؛

کارشناس اداره کل تعاون، کار و رفاه خوزستان

خوش درخشید


کارشناس روابط عمومی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در مسابقات خوش نویسی دانشگاه های علمی کاربردی کشور درخشید.

حسن نسیمی هنرمند خوزستانی، در بخش خوش نویسی مسابقات سراسری دانشگاه های علمی و کاربردی ، موفق به کسب رتبه سوم شد و به مرحله کشوری سیزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور راه یافت.

نسیمی دانشجوی کارشناسی روابط عمومی دانشکده خبر اهواز یکی از کارشناسان موفق روابط عمومی است که علاوه بر موفقیت در ارتباطات اجتماعی و رسانه ای، از هنرمندان ارزنده خوزستان نیز محسوب می شود.

نسیمی عضو انجمن خوش نویسان اهواز و دارای مدرک ممتاز از انجمن خوش نویسان ایران و دارای چند مقام استانی و کشوری در رشته خوشنویسی است.

وی در حوزه ی عکاسی، کارگردانی و بازیگری تئاتر نیز فعالیت دارد و عضو انجمن نمایش اهواز است.

این هنرمند خوزستانی همچنین در زمینه نویسندگی و طنزپردازی فعالیت دارد و مقام دوم داستان نویسی از جشنواره سراسری پایتخت پنجره ها را از آن خود کرده بود.